Să învățăm distrându-ne
După o anumită vârstă, jocul și acel homo ludens din fiecare dintre noi capătă o altă semnificație, deoarece ne îndepărtăm de inocență și de cunoașterea incipientă, deformată prin idealizare, a realității. Cu toate acestea, nu ar trebui să ignorăm importanța majoră pe care joaca, ca activitate liberă asigurată zilnic de către părinți sau formatori, o are pentru copiii și mai ales pentru procesul de învățare.
S-a constatat în mod repetat, mai ales de specialiștii în limbajul și activitățile copilului, că acesta tinde ca în timpul de joacă să imite adulții, gesturile și acțiunile lor, chiar limbajul și diferite tipare pe care și le însușesc inconștient precum tipologia clasică a familiei și a altor grupuri sociale (într-un joc unde este „mama” trebuie să fie cineva și „tata”), scheme generale de acțiuni (salutul când începe imitarea unei activități într-un mediu ca „școala”, „magazinul” etc.) și alte elemente ale societății, în general, pentru însușirea cărora jocurile le furnizează copiilor simulări de situații ipotetice și implicit o pre-învățare a lor.
Alte tipuri de jocuri le stimulează copiilor creativitatea și spontaneitatea, capacitatea de colaborare și lucru în grup, empatia, abilități fizice și psihice precum coordonarea, echilibrul, memoria etc. De exemplu, vom ilustra în continuare câteva abilități pe care copiii le pot dezvolta prin intermediul unor jocuri care pot fi învățate la școală sau în grupul de prieteni în prezența unui adult (în sensul că se diferențiază de jocurile spontane și pe care copiii le joacă atunci când sunt singuri sau când se folosesc de jucării).
Extratereștri la restaurant. Jucătorul chelner ia comanda jucătorilor „extratereștri”: „salam de stele sărate și o apă deșteaptă”, „pâine murată cu pantofi prăjiți și suc de perdele” etc. După ce le ia comanda, chelnerul iese din „restaurant” (clasă, curte, parc etc.) și revine în 10-15 secunde (contează ideea de a ieși și a intra, nu timpul). El trebuie să îi servească pe extratereștri: „Poftiți comanda dvs: pâine murată cu pantofi prăjiți și suc de perdele”, având ca obiectiv să rețină comenzile, fără să le scrie.
Beneficiile acestui joc sunt următoarele sunt faptul că stimulează creativitatea și exersarea memoriei copilului care interpretează rolul chelnerului.
Strâmbă-te. Copilul își va face 10-15 fotografii (sau un adult îi poate face poze). În fiecare dintre fotografii, trebuie să exprime un sentiment, să transmită un mesaj etc. Se va face un slideshow (3 secunde/poză) și se va viziona de către copil mai ales.
Beneficiile acestui joc sunt numeroase: încurajează autocunoașterea, stimulează încrederea de sine, încurajează vorbirea în public, stimulează creativitatea, inițiază copilul în cultivarea inteligenței emoționale.