25Jul
2017
0

Metode constructive de a-i ajuta pe elevii cu probleme

  1. În caz de probleme emoţionale.

Putem observa că elevul este emotiv, speriat, nu vrea să comunice, izolat de grup, plânge necontrolat, are probleme de imagine (bulimie, anorexie), ticuri,  violenţă, deficit de atenţie, agitaţie etc. Unele probleme pot fi normale şi frecvente la copii de vârsta lui (ex: copiii mici au nevoie de o perioadă de acomodare fără părinţi la grădiniţă), altele pot ascunde abuzuri în familie sau alte probleme grave (pierderea unui părinte prin divorţ, neglijare, abandon, copilul este bătut sau abuzat etc). Ca profesor nu ai poate expertiza să înţelegi de unde pleacă toate aceste probleme dar poţi face lucruri ca: acordă o atenţie specială copiilor cu probleme, supraveghează-i mai mult; nu îi cataloga ca fiind răi, irecuperabili, care trebuiesc mereu sancţionaţi sau izolaţi; discută cu ei în privat pentru a-i cunoaşte mai bine; vorbeşte cu cineva din familie pentru a vedea dacă aceste probleme apar şi acasă sau numai la şcoală; încurajează-i pe copiii din clasă să îşi spună poveştile lor în scris sau prin desen; anunţă părinţii sau autorităţile dacă ai motive să crezi că acel copil este în pericol.

b.Probleme de comportament

Comportamentul negativ al unui elev poate afecta colegii, profesorul şi bunul mers al procesului de predare. Exemple de comportament necorespunzător: elevul întârzie frecvent, tulbură orele, nu respectă autoritatea, violenţă fizică sau verbală, nerespectarea regulilor.

Sfaturi utile: ameninţările şi umilirile în faţa clasei nu vor ajuta mult, de multe ori vor înrăutăţi lucrurile şi vor face din acel elev o oaie neagră a grupului; vorbeşte calm, ia separat elevul şi discută despre faptele sale şi consecinţele lor. Critică faptele lui şi nu îl cataloga de genul: eşti un obraznic, eşti nepoliticos, eşti irecuperabil etc. Dacă ai un elev foarte “activ” şi care observi că are o înfluiență în grup, este probabil un lider- găseşte-i ceva de făcut: să ajute un coleg la teme, să ţină o planşă, să facă un tabel pe tablă, să răspundă de curăţenia în clasă sau de aducerea unor materiale (vei observa că devine mult mai responsabil şi nu va mai tulbura). Încurajează-l constant şi laudă schimbările în bine, lucrurile la care este bun. Învăţaţi-l să devină empatic (să se pună în locul celui agresat). Încurajează-l să se implice în activităţi extraşcolare prin care să înveţe comportamnete sociale şi de relaţionare în grup. Analizează comportamentul său în context larg (familie, mediu în care trăieşte, cum este perceput de colegi) pentru a înţelege ce anume le provoacă şi a şti cum să le abordezi. Organizează activităţi cu clasa în care să înveţe comportamente sociale corespunzătoare, să înveţe să fie util, să lucreze în echipă: o vizită la un azil, organizarea unei petreceri pentru un coleg care nu are posibilităţi să îşi serbeze ziua de naştere, faceţi împreună cu clasa o prăjitură şi organizaţi o vânzare cu scop caritabil.

Probleme de învăţare- elevul vine la şcoală fără teme făcute, nu este interesat de ore, învaţă greu, are obiecte la care nu se descurcă etc. Dacă toate acestea nu au la baza alte probleme (întârziere mentală, probleme emoţionale, familiale) şi vedem că elevul este inteligent şi poate învaţa conform vârstei lui, atunci trebuiesc găsite soluţii constructive pentru a-l ajuta să depăşească aceste neajunsuri. Recompensarea, încurajarea, pregătirea suplimentară, discuţia cu copilul sau cu familia sunt deseori suficiente.

Copiii cu nivel intelectual mediu sau cu probleme mai mari de învăţare (dislexici, memorie sau logică slabă, ADHD) pot fi uneori copleşiţi de aşteptările şi insistenţele prea mari ale celor din jur şi atunci se obţine un rezultat opus- nu mai sunt interesaţi de învăţare şi merg din eșec în eșec. O abordare a acestor probleme ar fi dezvolarea unui plan individualizat pentru a-i ajuta să evolueze la nivelul lor. De exemplu: Doina va citi două capitole din carte, chiar dacă majoritatea elevilor din clasa vor citi fără probleme toată cartea. Marius va fi o perioadă ascultat oral în loc să dea lucrări. Se descriu obiective mici şi clare şi se discută cu ei:  În cât timp crezi că poţi învaţa tabla înmulţirii cu 7? Ajutaţi-i să-şi dezvolte stima de sine şi să concureze mai degrabă cu ei înşişi decât cu ceilalţi. Daţi-le responsabilităţi uşoare în clasă sau observaţi talentele lor şi ajutaţi-i să şi le dezvolte, să exceleze prin ele.