28Jul
2017
0

De ce limbajul acceptării este atât de eficient

În cazul unor comportamente inadecvate în clasă, impulsul normal ca şi profesor este să te impui, să foloseşti autoritatea şi să faci ordine cât mai curând. Nu este nimic greşit în asta dar, în realitate, modul în care o faci poate înfluența mult rezultatele.

Dacă doreşti să educi elevii cu calm şi fără violenţă verbală, învaţă să detensionezi situaţia, să o scoţi din zona de conflict utilizând limbajul acceptării. Mai jos sunt câteva exemple:

Elevul: Nu vreau să stau cu colegul ăsta în bancă! Vreau altul, îl urăsc!

Răspunsul dascălului în limbajul respingerii: Fără comentarii! Aşa am decis eu, aşa faci!

Răspunsul dascălului în limbajul acceptării: Hai să vorbim despre asta. Sunt tristă că ai o așa părere despre un copil ca şi tine. Ce anume te deranjează la el?

Elevul: De ce trebuie să facem atâtea teme? Nu am timp mai deloc să mă joc!

Răspunsul dascălului în limbajul respingerii: Leneşule, eşti inteligent dar nu vrei să înveţi!

Răspunsul dascălului în limbajul acceptării: Ştii bine că temele te ajută să înţelegi mai mult lecţiile din clasă. Iar tu eşti un copil inteligent. Sunt sigur că dacă te concentrezi mai bine, le poţi termina şi într-o oră.

Elevul: Nu vreau să citesc poezia asta oribilă! Puneţi şi pe altul.

Răspunsul dascălului în limbajul respingerii: Nu o să înveţi niciodată să citeşti! Te las repetent! O să îţi pun iar nota 2!

Răspunsul dascălului în limbajul acceptării: Te înţeleg, şi eu am multe lucruri în viaţă pe care nu îmi place să le fac. Dar dacă refuzi să o citeşti acum, nu-i nimic. Stau cu ţine după ore şi doar după ce o citeşti de 5 ori poţi pleca acasă. E alegerea ta.

Așadar pentru a folosi limbajul acceptării:

  • evită să spui cuvântul NU;
  • aplanează conflictul şi nu îl mări prin cuvinte de ameninţare sau jignitoare la adresa copilului;
  • nu te enerva inutil pentru că aşa le faci jocul; comentariile şi modul în care unii elevi tulbură ora sunt butoane pe care ei le accesează pentru a-ţi încerca răbdarea;
  • îi dezarmezi uşor dacă reacţionezi într-un mod neaşteptat pentru ei, dacă îţi păstrezi calmul şi le arăţi că îţi pasă de ei şi de problemele lor;
  • stabileşte contact vizual cu ei când le vorbeşti, apleacă-te la nivelul lor şi atunci aceştia nu vor percepe superioritate sau control;
  • controlează-ţi volumul şi ritmul vocii;
  • de câte ori este posibil, discută cu elevii cu probleme în privat decât să îi cerţi sau să îi umileşti în faţa clasei.