16Jul
2017
0

Cum să schimbi atmosfera din clasă ca să preîntâmpini problemele

Un dascăl bun are calitatea de a observa şi preîntâmpina problemele clasei. Acestea pot fi diverse, legate de procesul de învăţământ, prezenţa la ore, efectuarea temelor, acumularea activă de cunoştinţe sau pot fi probleme ale grupului de elevi de genul: influențe rele în grup, devieri comportamentale, probleme cu autoritatea, probleme în afara orelor de curs, etc.

Iată câteva metode practice care încurajează schimbarea:

abordarea creativă a schimbării- întotdeauna schimbările produc rezistenţă atunci când sunt iniţiate. E normal, se întâmplă şi în lumea adulţilor şi în cea a copiilor. Pentru a obţine rezultate optime cu mai puţină rezistenţă, trebuiesc găsite metode de a aborda schimbarea respectivă creativ. Câteva exemple utile: în loc să anunţaţi de la catedră că de a două zi elevii nu mai au voie să facă un anumit lucru, discutaţi cu copiii pe larg  problema observată şi rugaţi-i pe ei să scrie diverse soluţii pe tablă; dacă observi că aşezarea în bănci crează probleme câtorva elevi şi îi divizează, sau îi izolează pe unii, anunţă că va începe activitatea “Să ne cunoaştem mai mult”, în care fiecare elev trebuie să îşi schimbe locul în fiecare săptămână cu cineva cu care nu a mai fost, pentru a-şi cunoaşte mai bine toţi colegii.

-abordarea sistematică a mediului sălii de clasă;

  1. îmbogăţirea mediului- adaugă la mediul clasei elemente noi care să influențeze schimbarea sau să prevină anumite probleme. Ex: poate exista un loc, o măsuţă la care copiii pot juca un joc de grup în pauze pentru a încuraja interacţiunea lor; pentru a stimula grija faţă de plante sau pentru lucrurile din clasă, spuneţi fiecărui copil să aducă o floare mică în ghiveci la şcoală şi faceţi un concurs cine are mai bine grijă de ea timp de o lună-două.
  2. sărăcirea mediului- îndepărtează anumite elemente pentru a obţine rezultatul scontat. Exemple practice: observi că elevii dau frecvent peste rama geamurilor deschise şi le pot sparge sau se pot accidenta. Iei o măsură să se deschidă doar geamurile de sus sau cele care nu sunt în calea lor. Există în clasă ceva care îi distrage în timpul orelor- scoţi acel obiect.
  3. limitarea mediului- când există în clasă sau în curte elemente care ar putea pune în pericol copiii, nu te limita doar a le interzice să meargă acolo. Nu trebuie decât câteva secunde de nesupraveghere ca să se producă un accident. Caută împreună cu personalul administrativ al instituţiei soluţii de a limita fizic accesul elevilor în acel loc (împrejmuire, schimbarea locaţiei până la remedierea problemei).
  4. lărgirea cadrelor mediului- extinderea procesului educativ în afara clasei aduce întotdeauna rezultate bune. Fie că este vorba de anumite cursuri la care elevii pot participa opţional în timpul liber (înot, teatru, dans, pian), fie că organizăm ieşiri speciale cu clasa (vizite la diverse instituţii pentru a învăţa despre meserii), o astfel de schimbare previne plictiseala, pasivitatea şi problemele care apar din lucrurile făcute prea monoton.
  5. reorganizarea/ simplificarea mediului- fă o rearanjare a mobilierului în funcţie de nevoile copiilor pentru a le face mai accesibile (ex: observi că nu toţi ajung la cărţile din bibliotecă). Pune un anunţ amuzant lângă o chiuvetă pentru a le aminti să se spele pe mâini. Chiar şi micile schimbări pot aduce rezultate neaşteptate.